Olen kainalossa, pakko katsoa ylöspäin ja nähdä Toisen kasvot. "Tahdon olla vapaa" sen suu sanoo.

Vapaa. Vapaa. Sitooko tämä liikaa, mistä on kyse? Pyydän selitystä ja saan kyyneliä silmiin, meidän molempien. Toinen selittää, että hän ei halua ihmisten puhuvan, että eroni on hänen syy. Minä kuulen mielessäni, että minä en kelpaa, en riitä ja sanon sen. Ei, kieltää Toinen, ei siitä ole kyse. Minä haluan tavata sinua, mutta en sitoutua, tahdon olla vapaa. En osaa enkä halua antaa murheitani kenenkään muun kannettavaksi.

Huono viikko töissä ja muutkin asiat tökkii. Siinäkö syy? En anna itselleni lupaa hyväksyä mitään hataraa selitystä. Väännän asiaa ja kysyn, mistä tiedän milloin olen liian sitova, voimmeko koskaan olla yhdessä missään ja varommeko loputtomiin. Toinen sanoo, että hän haluaa mennä kanssani entiseen tapaan eri paikkoihin ja olla kanssani mutta ei ihmisten puheita. Palaan vielä vaan siihen, että milloin olen liian sitova, en minä saman katon alle halua, naimisiin tai muutakaan sellaista, mutta en halua elää niin, että tämä on aina salaista. Voinko soittaa kun siltä tuntuu vai pitääkö olla aina asiaa? Onko liian sitovaa soitella tai tavata usein? Ei ole sanoo Toinen. Mutta Toinen ei halua tavallista. Ihan kuin meillä tavallista olisi ollutkaan.

Lähden pois. Keskustelu jatkuu vieä kerran puhelimessa. Toinen itkee kun sanon, että minulle ei ole ollut koskaan vaivaa siitä, että hän kertoo murheitaan, että minä jaksan ja haluan kuunnella ja haluan tietää mitä hänelle kuuluu. Toinen ehdottaa, että menisimme syömään yhdessä, mutta minä kieltäydyn, en nyt pysty. Kotona pyöritän päässäni "tahdon olla vapaa". Näen ne kasvot silmissäni ja kosteat silmäkulmat. Vapaa. Vapaa. En minä sido. Miksi tämä on näin vaikeaa?? Miten Toinen voi samalla surra ja haluta olla vapaa, haluta olla kanssani ja pelätä muiden reaktioita? Ei hän halua tämän loppuvan, ei siitä ollut kyse, mutta miksi sanoa tuo lause. Vapaa. Minä olen sen tiennyt alusta saakka enkä vaadi seurustelua ollakseni hänen kanssaan, mutta en halua loputtomasti salata tätä kaikkea. Haluan kuitenkin olla hänelle JOKU myös muiden kuin hänen silmissä.

Pää tyhjänä nyt.