Mies lomailee; lentelee lentokoneella ja helikopterilla ja on juuri sellaisessa paikassa lomalla johon minä tahtoisin. Uskoisin saavani tuollaisesta lomailusta enemmän irti kun mies - en keikkuisi baareissa tai päissäni kaiken aikaa vaan ulkoilisin, katselisin maisemia ja ulkoilisin. Siis olisinko muka parempi ja tervehenkisempi lomailija, no kyllä. Tai sitten olen vaan kade. Miehen on ollut aina niin vaikea järjestää lomaa töidensä takia, kesäaikaan juuri ja juuri viikko-kaksi, ei koskaan lasten hiihtoloma aikaan, ei koskaan yhtäaikaa kanssani. Tai no koskaan ja koskaan, on me kahtena vuonna tehty pieni kesälomareissu koko perheenä... Tuo miehen tämän hetkinen lomailukohde on sellainen mihin on miehen mielestä a) liian pitkä matka lasten kanssa b) liian kallis reissu c) mahdoton järjestää niin, että lomailisimme siellä ilman lapsia. Vaihtoehto d) kaveriporukassa ei olla väsyneitä matkasta eikä köyhiä!

Mies ei taida tajuta soitellessaan, että minua ei hirveästi kiinnosta kuunnella kuinka hyvät kelit siellä on, tai kuinka helikopterilento oli kiva. Sanoinkin miehelle, että ihan ok, jos soitat ja kerrot, että kaikki on hyvin, mutta koska olen kade lomasta, ei kannata suuremmin kehuskella muilla asioilla. Eikä ole pakko soittaa ja tiedottaa voinnistaankaan, viettäs nyt lomaansa ihan rauhassa. En usko, että mies tahallaan tai piruillakseen kertoilee asioita, minä osaisin tehdä niin, mutta mies ei varmaankaan vaan ajattele. Se on kyllä myönnettävä, että harvoinhan mies reissuaa tai lomailee, siitä en ole kade, mutta siitä paikasta olen ja siitä, että noin helppoa se lomanjärjestäminen saattaa yhtäkkiä olla kun sinne lähdetään kavereiden kanssa. Sitäkään mies ei varmaan tajunnut ajatella, että olen kade reissun järjestymisestä, en siitä, että mies lomailee. 

Mietin myös sitä, että entä jos itse olisin vastaavassa reissussa. Osaisinko nauttia? Lapset olisivat miehen kanssa, miettisin onko kaikki ok. Tuntisin huonoa omaatuntoa, että äiti täällä vaan lomailee ja lapset ei päässeet. Lapset eivät ole harmitelleet, että olisi kiva olla isin mukana, mutta jos minä olisin reissussa niin varmasti harmittelisivat. Eipä sillä, kivaa tuolla paikassa voisi lastenkin kanssa olla, mutta olen kade myös siitä, että mies voi ottaa tuollaisen repäisyn irti arjesta, viikoksi! Olla vain vastuussa itsestään viikon verran.

Huh huh, jänniä tunteita. Jänniä myös siksi, että en haluaisi olla miehen kanssa tuolla lomalla. Haluaisin olla yksin, lasten kanssa tai Toisen kanssa. Hyvin mielellään lasten ja Toisen kanssa. HYVIN mielellään vaan Toisen kanssa, huolehtia vaan itsestäni, saada aikaa itselleni ja meille.

Ehkä joskus.